Wanneer het nodig is een incasso in te schakelen?

Het liefst hebben we natuurlijk goed betalende klanten waarmee je fijn zaken kan doen.Helaas is dit in de praktijk niet altijd het geval. Klanten willen niet betalen, betalen te laat of zijn soms zelfs geheel onvindbaar. Dit kan om een klein bedrag gaan maar ook om duizenden euro’s. Een niet betalende klant kan je veel stress geven. Het contact met de klant kan vervelend en naar zijn. Soms zal je niet eens weten waar je moet beginnen, of je klant kan vinden. Om deze redenen bestaan de incassobureau’s, zij zullen op professionele wijze zorgen dat de klant betaald. Het incassobureau communiceert met de klant en houdt de termijnen en gegeven netjes bij. Incasso inschakelen kan een last van je schouders zijn. 

Wanneer schakel ik een incassobureau in?

Een incassobureau schakel je meestal in wanneer een klant niet of slecht betaald. Je kan een incassobureau per individueel geval inschakelen of te laat betalende klanten standaard doorsturen. Het doorsturen kan erg makkelijk zijn. De klant ontvangt dan automatisch, wanneer hij te laat betaald een herinnering of aanmaning. In deze brief zullen voor de klant alle gegevens staan en wat er gebeurd als hij of zij niet betaald. Deze optie kan handig zijn wanneer je een groot bedrijf hebt met veel klanten. In zo’n bedrijf zal je niet veel tijd hebben om deze zaken te regelen. Voor de kleinere bedrijven kan het handiger zijn om alleen een incasso in te schakelen wanneer er sprake is van één slecht betalende klant.

Wat zijn de voordelen van een incassobureau

Het heeft enorm veel voordelen om een incassobureau in te schakelen. Het grootste voordeel is de zekerheid, die je hiermee krijgt.  Een incassobureau geeft je veel meer zekerheid omdat deze weten hoe ze hier mee om moeten gaan. De communicatie verloopt nu via het incassobureau, geen onprettig contact met de niet betalende klant meer. Het incassobureau houdt ook het overzicht over de betalingen. Ze zullen eventuele termijnen bijhouden maar ook wat er betaald is of betaald moet worden. Het kost je op deze manier minder tijd. De meeste incassobureaus onderhouden goede communicatie. Ze houden je op de hoogte van het contact met de klant en de betalingen. 

Hoe voorkom ik dat klanten niet of te laat betalen?

Voorkomen is beter dan genezen. Hoe voorkom je dat de klanten niet betalen of veel te laat. Voorkomen gaat niet helemaal maar je kan er wel voor zorgen dat het minder vaak voorkomt. Zorg bijvoorbeeld dat je een goed overzicht hebt over wat er betaald moet worden. Dit kan door middel van een credit management, met de credit management kan je de facturen goed bijhouden. Het bijhouden van een nette boekhouding is ook essentieel, weet wat er betaald is, betaald moet worden en wanneer. Wanneer je een rommel maakt van je financiën zal je ook niet snel opmerken dat er iets mist. Onderzoek altijd je klanten. Weet met wie je zaken doet. Controleer de bedrijfsgegevens bijvoorbeeld bij de Kamer van koophandel. Informeer bij een grote klus altijd naar het bedrijf bij andere die er zaken mee hebben gedaan. Zij zullen je veel kunnen vertellen over het functioneren van het bedrijf. Slechte ervaringen zullen zo snel aan het licht komen.